Home » PS3, Review

Tumble: torens die maar blijven swingen

Het eerste bewegingsspel voor Playstation Move benadert de fysica uit de echte wereld, en gaat daar overheen.

Tussen alle sceptici over de Playstation Move, zijn er ook mensen die stiekem uitkijken naar Sony’s Wii-variant. De Wii is visueel bijvoorbeeld veel minder ver dan de PS3, en dus zouden we bewegingsgames kunnen spelen die er wel cool en bijdetijds uitzien, in plaats van Nintendo’s altijd wat fletse en ouderwetse visualiseringen.

Als dan Tumble het eerste spel is dat zich voor je kersverse Move-systeem aanbiedt, ben je dus benieuwd.  Tumble is een blokkenspel, waarbij de speler met de Move afstandbediening blokken moet stapelen, steentjes tussen andere uit moet trekken zonder torens om te gooien et cetera. Horen we iemand Boom Blox roepen, een van de beste Nintendo Wii-spellen? Het goede nieuws is dat de Move behoorlijk accuraat met de fysica omgaat. Houten blokjes zijn minder zwaar dan stalen, en glazen glijden gemakkelijker weg dan die van kunststof. De Move is behoorlijk accuraat te bedienen; je hebt soms echt het gevoel dat je op tienden van millimeters aan het werk bent.

Tegelijkertijd zitten er rariteiten in het spel die er niet in thuishoren. Een toren moet drie seconden stilstaan voor de puntjes worden toegekend, maar als je dan geconfronteerd wordt met een toren die softwarematig maar aan het swingen blijft (iets wat in de echte wereld niet kan, althans niet minuten lang, en in het spel maar niet tot punten leidt), dan begin je de makers een beetje te wantrouwen. Een aantal dingen voelt niet bepaald af, en het geheel is niet sexy en vaak ook regelrecht saai. Een Move is een aardige investering voor een PS3-bezitter en Tumble is ook niet gratis, maar waarom zou je de boel aanschaffen als een doosje gelakte houten blokken je een tientje kost?

Dit artikel verscheen op 27 september 2010 in Dagbad De Pers