Bordspellen doen het goed op Apple’s tablet

Een mieters tijdverdrijf voor gans het huisgezin – nu ook heel modern op je iPad.

Vanaf afgelopen vrijdag verkrijgbaar: Kolonisten van Catan voor de iPad. En dan niet een vrolijk opgeschilderde versie van eerdere elektronische incarnaties van het immens populaire bordspel, maar een speciaal voor de iPad ontwikkelde versie, Catan HD. Met een hot seat-functie: spelers geven de iPad door aan de volgende speler als hun beurt erop zit.

Zo komt een Catan in zicht met een reeks voordelen ten opzichte van de bordkartonnen versie. Het spel is met een druk op de knop op te roepen en op te ruimen bijvoorbeeld, neemt geen ruimte in en er is geen grote tafel nodig om aan te spelen – zelfs geen grote groep vrienden, want er is ook een modus voor één speler. Op internet is de eerste kritiek op Catan HD ook al losgebroken. Deze versie ‘mist’ een reeks online-mogelijkheden (je kunt niet op afstand tegen elkaar spelen bijvoorbeeld) en je score wordt nergens bewaard.

Het leuke is dat het daar helemaal niet om gaat. Catan-bedenker Klaus Teuber, zo wordt trots gemeld, was nauw betrokken bij de iPad-versie. En als iemand weet dat Catan om gezelligheid draait, dan is het de prijswinnende spellenbouwer uit Duitsland wel. In een interview met Dagblad De Pers zei hij vorig jaar blij te zijn dat het spel bij vrouwen aansloeg, omdat die de gezinsaankopen doen. Die zullen op een iPad niet verleid worden door geweldige online multiplayer-mogelijkheden, maar veeleer door wat je in gezamenlijkheid kunt ervaren. Catan is lang niet het enige klassieke bordspel dat zijn weg naar de iPad vind. De App-store is vergeven van de schaakspellen waarbij je met twee mensen tegenover elkaar aan je iPad plaatsneemt en met je slepende vingers je stukken verplaatst. Reversi, zelfde verhaal, net als dammen, Scrabble, Boggle, Monopoly, Carcassonne – de lijst is eindeloos, en spellen worden door groot en klein gebouwd. Yahtzee HD komt er bijvoorbeeld aan, meldt EA Games, de game-reus die klassieke Hasbro-spellen onder licentie in een modern e-jasje hijst.

Ook populair: klassieke kaartspellen, die via de iPad een heel nieuw leven krijgen ingeblazen, zoals ‘vierde man’ bij een potje klaverjassen van drie mensen met een iPhone. Dat laatste voorbeeld is nogal nerdy, maar het inventieve gebruik van de nieuwe iPad-technologie in combinatie met een old school kaartspelletje, wijst op een trend: het oude gezelschapsspel is op de iPad aan een tweede leven begonnen. Natuurlijk, ook op platformen als de Nintendo DS of de iPhone konden we Stratego spelen, en Windows heeft ook al jaren Reversi in de aanbieding. Maar waar het om gaat is dat de iPad ouderwets samenspelen mogelijk maakt, op de manier die we gewend zijn van de keukentafel: met meerdere neuzen op het bord, drank bij de hand en de rest van de wereld achter de kromme ruggen buitengesloten. Ouderwetse gezelligheid, wie had gedacht dat je daar het nieuwste elektronische snufje voor zou kopen?

Dit artikel verscheen op 4 oktober 2010 in Dagblad De Pers