Home » Nintendo DS, Review

Ghost Trick: dood zijn, en toch behoorlijk nuttig

Capcom levert met Ghost Trick: Phantom Detective een puzzelspel af dat op een leuke manier speelt met tijd.

Het Japanse Capcom kennen de meeste gamers van de horror-survivalserie Resident Evil voor consoles. Maar ook op kleinere platformen boert het bedrijf goed, onder meer met de Ace Attorney-avonturenspellen.

Ergens tussen die twee titels in zit Ghost Trick: Phantom Detective voor de Nintendo DS. Uit Resident Evil is de schemerwereld tussen dood en leven geleend: de speler bestuurt de ziel van de overleden hoofdpersoon Sissel, die de levenden moet helpen tegen het kwaad waar hij aan ten onder ging. Dat doet hij in een puzzelspel-met-Ace Attorneytrekjes: de ‘ziel’ kan objecten in beweging zetten, van object naar object overspringen en zodoende in het land der levenden helpen allerlei mysteries op te lossen.

Was het alleen bij het manipuleren van voorwerpen gebleven, dan was van een spel geen sprake, maar elk level heeft een tijdklok die het gepuzzel de moeite waard maakt. Sissel ziet iemand doodgaan, kan dan de tijd precies vier minuten terugdraaien en moet die tijd gebruiken om snel ter plaatse te zijn om bijvoorbeeld een hijskraan te laten zakken die het slachtoffer uit de weg tilt. Omdat je aan het begin van het level al gezien hebt waar het heen gaat en de vier minuten audio van de gebeurtenissen doorspeelt terwijl jij nog lang niet in de buurt bent, staan die vier minuten op gezonde manier onder spanning. Ga je op tijd ter plaatse zijn? Krijg je op tijd het pistool van de schurk uit handen getikt door er een fiets tegenaan te laten vallen? Spannend dus, dood zijn. Tel er de leuke cartoonstijl bij op en je hebt de komende tijd weer wat te doen op treinreizen van vier minuten en langer.

Dit artikel verscheen op 17 januari 2011 in Dagblad De Pers