Home » PC, PS3, Review, Xbox 360

Test Drive Unlimited 2: zwakke nakomeling van het oerspel

Vroeger was niet alles beter. Toch was er vroeger meer lol te beleven aan de Test Drive-serie.

Negentienzevenentachtig. Het is twee jaar voor de val van de Muur, en het Vrije Westen speelt een autoracespel op de Commodore 64, waarin auto’s er – in tegenstelling tot die van de concurrentie – heel realistisch uitzien. Het spel heet Test Drive en is de moeder van alle racesimulatiespellen, de Gran Turismo ‘s en de Need for Speeds. We noemen het eerbiedwaardige begin maar even, om context te geven bij een behoorlijk negatieve recensie.

Test Drive Unlimited 2 is, zoals de naam doet vermoeden, een hedendaags achterkleinkind in een lange stamboom van Test Drive-games. Je racet vandaag door een open wereld, in dit geval twee eilanden die volledig te doorkruisen zijn in de glimmende sportwagens die de speler ter beschikking staan. Online wordt jouw spelwereld gekoppeld aan die van anderen, zodat de andere auto’s die je tegenkomt door andere spelers worden bestuurd, en je in theorie privé-races af kunt spreken: wie het eerst bij de haven is, wint. Helaas is dat de theorie: in de uren die wij op de digitale eilanden doorbrachten, lukte het maar niet om ons bij een race aan te sluiten; een klacht die meer recensenten hebben. Ongetwijfeld een server-dingetje: het lukt grote, nieuwe online spellen wel vaker niet om op tijd genoeg rekenkracht in te zetten om de beloofde online-fun meteen vanaf de lancering waar te maken.

Helaas, moet eraan worden toegevoegd, want van het eiland je eigen speeltuin maken is na X uur spelen het enige wat het spel nog kan redden. In die uren heb je je namelijk al doodgeërgerd aan de suffe, Sims-achtige personages, de slappe dialogen, de slechte gezichtsanimatie en de beperkingen die je bij het racen worden opgelegd. Rijd je in de stad van de weg af, dan kom je er door de hoge stoepbanden niet meer op bijvoorbeeld. Vonden we dat in 1987 normaal, klem komen te zitten in een dode hoek van het spel, anno 2011 moet dat niet meer mogen.

Dit artikel verscheen op 14 februari 2011 in Dagblad De Pers