Spirits: blaas je dwaallichtjes door de grot

Een spel met dwaallichtjes is een perfecte voortzetting van Lemmings met andere middelen. Thermiek levert geheel nieuwe uitdagingen op.

Lemmings, maar dan anders. Dat is de eerste indruk bij het iPadspel Spirits. Lemmings stamt uit 1990 en heeft een status die met het verstrijken der jaren alleen maar groter wordt. Het puzzelspel rond doelloos rondstappende knaagdiertjes, die je als speler kunt redden door een aantal van hen een opdracht te geven (graven, klimmen, trappetje bouwen), is in originaliteit en eenvoud eigenlijk nooit overtroffen.

Twintig jaar later doet het bedrijf Spaces of Play een poging en blijkt dat sleutelen aan het concept misschien geen originele vernieuwingen oplevert, maar binnen het oude stramien wel verbeteringen die de moeite waard zijn. In Spirits zijn de lemmingen vervangen door kleine dwaallichtjes, die in een bosachtige omgeving opstijgen uit een hoopje bladeren. Doel van de speler is de geestachtige verschijningen naar het licht te begeleiden: een draaikolk-achtig ding waar dwaallichtjes kennelijk naar op zoek zijn. Net als in Lemmings voer je die klus uit door individuele lichtjes opdrachten te geven, zoals een tunnel te graven of een trap te bouwen. Inderdaad: net Lemmings, en tot zover is er niets nieuws onder de zon.

Het wordt pas bijzonder als je de lichtjes opdracht geeft om met de wind te gaan spelen, die zachtjes door de levels waait. Wind die nooit de goede kant op staat, waardoor je lichtjes alle kanten op zweven behalve de goede. De truc is de wind te manipuleren door die te blokkeren of te versterken en zo de zweefvlucht van je lichtjes in goede banen te leiden. Op die manier werkt de speler met thermiek, en is een ruimtelijk inzicht nodig dat iets verder gaat dan ‘graaf hier een tunnel en je komt daar uit’. De wind is een weerbarstig gegeven, een verkeerd geplaatst obstakel zet je lichtjes stappen achterop.

De vormgeving is van een prettige eenvoud, passend bij de new age-sfeer van dwaallichtjes en herfstbladeren. De nogal hectische lemmingen zijn gamers dierbaar, maar worden hier niet gemist.

Dit artikel verscheen op 21 maart 2011 in Dagblad De Pers