Machinarium: PC-klassieker uit 2009 nu op iPad

De iPad-versie maakt van een pc-hit een nóg groter genoegen.

Wat een glorieuze tijd voor gameliefhebbers. Niet alleen is er een reeks aan platformen om uit te kiezen, ook wordt het steeds gebruikelijker om succesvolle spellen van het ene medium naar het andere te ‘poorten’. De grote winnaar, naast de speler, is duidelijk de iPad, waar de App-store een trip down memory lane aan het worden is voor gamers die andere systemen gewend waren. Het afgelopen jaar alleen al speelden we zeer goede versies van Settlers (een PC-spel), Swords & Soldiers (Nintendo Wii-ware), Mirrors Edge (Xbox, PS3) en Max and the Magic Marker (Nintendo DS).

Aan deze iPad wall of fame kan nu Machinarium worden toegevoegd. Dit sfeervolle puzzelspel kwam in 2009 op de markt voor PC, en sleepte wereldwijd prijzen in de wacht voor de uitmuntende graphics en het feit dat er weer eens een echt goed point-and-clickavontuur op de markt kwam. Dat, zo dacht men, was iets uit het game-verleden, maar Machinarium maakte duidelijk dat er nog veel muziek in het genre zat.

Het waarom zie je terug in de iPad-variant. Opnieuw wordt de speler betoverd door de quasi-steampunk vormgeving en de handgetekende speelomgeving. Het robotje dat je door een blikken stad moet helpen is schattig, en laat je verschillende emoties ervaren, ondanks dat er geen woord gezegd wordt. Dat alles dankzij de krachtige tekeningen, een goede muzikale ondersteuning en het gebruik van tekstballonnen waar af en toe de gedachten van de robot in worden verklapt.

Is er nog iets anders aan de iPadversie, vergeleken met het origineel op pc? Nee, nauwelijks. Maar het scheelt in de beleving van dit spel enorm of je thuis achter een vaste computer zit te draaikonten terwijl je de moeilijke puzzels oplost, of dat je dat doet tijdens een verloren uurtje in de trein. Dan is het helpen van een robotje, voor je uit je trein moet stappen, een grote uitdaging.

Dit artikel verscheen op 26 september 2011 in Dagblad De Pers