Bouwen voor nop, zonder plezier

Met een freemium verdiensysteem zou het torenbouwspelletje Ocean Tower helemaal van deze tijd moeten zijn. Behalve dat er geen doel is om telkens verder te bouwen, en dus geen reden om het leuk te vinden.

Bouw een woontoren in zee verder uit, en zorg dat je bewoners tevreden zijn. Ingewikkelder wordt het spelletje Ocean Tower (voor iOS en Android) niet. Daarmee zijn tegelijkertijd het sterke en het zwakke punt van dit spel geschetst. Het sterke: bij aanvang heeft het wel wat, torentje bouwen zonder pretenties. Je bouwt verdieping na verdieping, en die zet je vol  winkels, restaurantjes en theaters, die je bewoners tevreden houden en je meer geld opleveren dan wanneer je bewoners niets te eten hebben. Een bouw- of woon-Sim dus, met de twist dat je geen complexe, driedimensionale stad in de gaten moet houden maar een schematisch, plat flatgebouw.

Tegelijk is de eenvoudige premisse een zwakte, want waarom zou je urenlang aan je virtuele gebouw willen werken terwijl de enige beloning erin schuilt dat je woontoren verder uitgebouwd wordt en dat je bewoners tevredener worden? Dit spel is ongeveer een half uur leuk, tot op het punt dat je het game-mechanisme onder de knie hebt en elke handeling een trucje wordt. Daarna komt de grote leegte, en galmt achterin je hoofd de vraag waarom je eigenlijk nog verder zou gaan met kioskjes bouwen op de 25ste verdieping.

Antwoord: omdat je ergens nog wilt weten hoe het afloopt. Er lopen allerlei interessante getalletjes met het spel mee, en die geven de vooruitgang weer. Als ik hier nog een theater plaats, gaat dan mijn gemiddelde inkomen per uur omhoog of niet? En als ik overal theaters plaats? Micro-management dus – en daar moet je van houden. Doe je dat niet, dan is je aandacht voor je gebouw eigenlijk snel weg en biedt het systeem geen enkele verrassing om je wakker te houden. Gevolg: na dertig nieuwe verdiepingen met tevreden klantjes denk je likkebaardend terug aan simulatiespellen waarbij af en toe flink de pleuris uitbreekt, brand of oorlog, en je zo weer een uur verder bent met oplapwerkzaamheden.

Waarom dit middelmatige spelletje hier toch besproken wordt, is omdat er duidelijk over vergaderd is. Ocean Tower is hip gezegd een freemium spel met in-app purchases: hij staat voor nop in de app-store, maar in het spel zijn credits te koop (voor echt geld) waarmee je de voortgang kunt bespoedigen. Een winkeltje slopen gaat bijvoorbeeld altijd wel (als je er iets beters voor in de plaats wilt zetten), maar een winkeltje verplaatsen (en daarmee op een andere verdieping nut geven) kost 1 credit. Daar heb je er bij aanvang 15 van, en die zijn natuurlijk snel op. Verdere voortgang verloopt traag, óf je koopt snel even 12 credits voor Euro 2,39, of 30 voor 4,99, of weet je wat, 180 voor 15,99.

Het laatste getal laat zien hoe hopeloos dit soort verdienmodellen zijn als er niet een leuk spel op de voorgrond draait. Zestien piek om een pover spel sneller uit te kunnen spelen, dat doet geen hond. Zeker niet als je je op den duur irriteert aan dingen als het real time lopen van de klok: als je 17.000 per uur verdient aan je bewoners, dan is dat in een echt uur. Een uur dat ook nog eens doorloopt als je de app sluit (die dus achter de schermen verder loopt, zoals FarmVille dat doet), met als gevolg dat je batterij van je smartphone of tablet eerder leeg is dan je dacht. Op dat soort momenten wens je de bouwers van dit bouwspel een waardig zeemansgraf toe.