Cowbeam: koeien zoeken in de ruimte

Een koeienzoekspel met planeten en sterrenstelsels, dat hadden we nog niet. Helaas zijn er ook zwarte gaten.

Help een alien koeien te ontvoeren van verre planeten. Dat is zo’n beetje de opdracht waar de Utrechtse gamebouwer Digital Dreams ons mee opzadelt in het puzzelspel Cowbeam. De alien is eenzaam, droomt van koeien (Philip K. Dick, anyone?) maar kan ze niet vinden in de verre sterrenstelsels die hij bezoekt. Dus wat doe je?

De koeien vs. alien-gimmick is goed uitgewerkt, maar staat zoals dat hoort volledig in dienst van de gameplay die dit spel apart maakt. De opdracht is telkens een koe te zoeken in een sterrenstelsel, waarbij op je scherm een reeks planeten is te zien die om een zon draaien. Elke planeet is anders: naast verschillen in kleur is de ene planeet vol kraters en de ander glad en schoon, en heeft de ene planeet ringen en de andere een maan. Ook de afstand tot de zon is van belang, net als de vraag of de planeet bewoond is of niet.

Die verdeling levert een aantal variabelen op waarmee de koe gezocht moet worden. Tap op een planeet en er wordt een hint zichtbaar. ‘De planeet van de koe heeft geen ringen’, staat er dan bijvoorbeeld, of ‘de planeet van de koe is rood’. Bij elke nieuwe planeet is zo’n hint te halen, die je helpen uit te vogelen op welke planeet de koe verstopt zit. Aan het begin van het spel krijg je maximaal drie hints en een aantal beurten om de planeet te vinden. Heeft een planeet een verborgen ster, dan krijg je er een beurt bij.

Klinkt bekend? In de basis is dit Wie Is Het in de ruimte natuurlijk: via de hints sluit je steeds meer planeten uit, net zolang tot je de planeet overhoudt waar de koe woont. Toch is Wie Is Het een net iets beter spel dan Cowbeam. Bij Wie Is Het kun je ongelimiteerd vragen stellen, net zolang tot er maar één mogelijkheid overblijft. Dat kan bij Cowbeam niet. Je hebt al snel je drie hints binnen, maar dat is niet altijd genoeg om echt te weten om welke planeet het gaat. Nu is een gokje op zijn tijd niet erg, maar Cowbeam maakt het je soms onnodig lastig. Wat te denken van de melding ‘deze hint heb je al’, die wel blijft staan als hint? Dan heb je nog maar twee variabelen om de puzzel mee te kraken. Of wat te denken van hints die elkaar opheffen? ‘De planeet is niet blauw’ helpt je geen stap verder als je eerder al de hint kreeg dat de planeet rood is. Als dan je derde hint ‘deze planeet is niet groen’ is, wordt het zoeken al snel een onbenullige bezigheid.

Kleine irritaties? Of is er meer aan de hand? Aan de ene kant: met gokken kom je een flink eind. Je kunt het ook anders zeggen: als je de pech hebt tegen nietszeggende hints aan te lopen, werkt de gameplay niet naar behoren. En dat is jammer, want die is buitengewoon origineel, en levert in de latere levels ook behoorlijk sterke hersenkrakers op. Nu zijn er extra mogelijkheden om het kleine gebrek te compenseren (op den duur kun je extra hints kopen met de sterren die je verzamelt), maar toch bleef deze speler balen als hij tegen dubbele hints aanliep, en dus meer op gokken moest vertrouwen. En daar is onze alien niet in alle gevallen mee geholpen.