Bad Piggies: weg van de vogels en katapulten

Lang leek Rovio Entertainment voor eeuwig de club van Angry Birds. Nu zijn ze ook de club van Bad Piggies, een fijn bouw/puzzelspel waarmee de Finse studio laat zien het spelletje – zelf games bouwen – toch echt wel te snappen.

Lang hing rond het Finse Rovio Entertainment het aura van one trick pony: een bedrijf dat weliswaar één superhit had geproduceerd, maar daarna toch echt niet verder wist te evolueren. Rovio had Angry Birds, Angry Birds en Angry Birds in de aanbieding, in smaken als Rio, Space en (straks in november) Star Wars, waarbij de vogeltjes doodleuk á la Lego een verbintenis met Lucas Arts aangaan. Daarnaast was er een uitgebreide Angry Birds verkooplijn van pluche vogels, van vogels op t-shirts en op de onvermijdelijke koffiemok.

Niks mis mee (lees hier waarom Rovio de zaken waanzinnig slim aanpakt) maar de vraag rees wat de Finnen nog meer te bieden hebben dan vogels en katapulten. In februari 2011 leek een microbetalingssysteem (‘Bad Piggy Bank‘ getiteld, je leest er hier over) eventjes de briljante stap zijwaarts: game-ontwikkelaars konden een Rovio-betaalsysteem in hun game inbouwen voor consumenten zonder creditcard. In theorie een goudmijn, maar in praktijk is er niets meer vernomen van dit initiatief.

Een nieuw spelletje dus maar? Amazing Alex was het net niet, en bovendien was het concept van het spel gewoon ingekocht: het spel was als Casey’s Contraptions al eens op de markt gebracht. En was dat niet precies wat er op Angry Birds was aan te merken, dat ook op een ouder spelletje gebaseerd was? Ja, en het is precies daarom dat Bad Piggies zo’n welkom product is. Dit constructie/puzzelspel neemt de speler opnieuw mee het Angry Birds-universum in, maar vertelt nu het verhaal van de varkentjes waar je je vogeltjes vroeger op afschoot.

Dat gaat ongeveer zo. De varkens hebben een briljant plan om de eieren te roven, maar het papier waarop dat plan staat waait onverwacht weg en raakt in snippers verspreid. Zoeken dus, met behulp van voertuigen die de speler in elkaar moet zetten. Een paar houten kratten om een varken in te zetten, een propellertje voor de aandrijving, twee houten wielen en gaan met die banaan. Of een paar ballonnen om de lucht in te gaan, een springveer om het plafond niet te hard te raken en een colafles die na flink schudden het voertuig extra snelheid geeft.

Die voertuigen laveer je door vooropgezette hindernisbanen, die een oplopende moeilijkheidsgraad hebben en waar natuurlijk weer de nodige sterren te verdienen zijn voor de hoge score. Is dat bijzonder? Nee, totaal niet, maar toch is Bad Piggies een zeer geslaagd spel. Het combineert twee genres uit de casual game hoek (constructiespellen als World of Goo) en puzzelspellen, want een propeller kan het eerste deel van een level werken, in het tweede moet je toch echt weer terug de andere kant op. Dat levert voldoende hoofdbrekens op om het bouwen en herbouwen van je voertuig tot een leuke opgave te maken. Tel daar de spectaculaire mislukkingen bij op (heeft er iemand al eens iets serieus geschreven over de macht van slapstick in casual games?) en je hebt een zeer onderhoudend spel in handen.

Nadeel: de levels speel je in anderhalf uur uit (als je niet geeft om topscores per level) en dan verschijnt alweer de mededeling dat er ‘binnenkort’ een uitbreiding aankomt. Daar schemert alweer iets teveel de geldmachine door het spelletje heen, want ook de varkentjes zullen financieel wel tot op celniveau worden geslacht. Het is het enige smetje op een titel die zijn downloadprijs (Euro 2,39) zeker waard is, en die Rovio over een dood punt heen helpt: eindelijk, eindelijk heeft het bedrijf bewezen een eigen game op poten te zetten, met originele en goed werkende gameplay en een zeer vermakelijk concept. En of je ervan houdt of niet: het maakt van Rovio Entertainment in elk geval, tot nader order, een two trick pony.