Home » PS3, Review

Book of Spells: nét niet betoverend genoeg

Wonderbook, Sony’s nieuwe augmented reality-speelgoed, heeft een sterk concept en uitvoering. Helaas is de eerste titel niet supermagisch.

Een boek dat tot leven komt moet voor Sony hét kerstkado gaan worden dit seizoen. En waarom ook niet? Wie niet begeesterd raakt door de wonderlijke mogelijkheden van augmented reality (AR) in combinatie met een krachtige Playstation 3-computer, heeft een hart van ijs en een brein vol popcorn. Want het is buitengewoon magisch om je hand voor de Playstation-camera over de grond te bewegen, over het Wonderbook, en op het scherm je hand over een dikke ouderwetse pil te zien vegen. Zogenaamd om het stof eraf te halen, dat prachtig geanimeerd is – je zou ervan gaan hoesten.

De bewondering blijft lang in stand als je de eerste Wonderbook-titel opstart. Book of Spells is een boek uit de wereld van Harry Potter: J.K. Rowling schreef de teksten voor dit nieuwe stuk speelgoed. De speler legt het Wonderbook voor zich neer (een fysiek boek met augmented reality-markers op de pagina’s, die het voor de software mogelijk maken de positie van het boek te scannen) en ziet op het scherm de titelpagina veranderen. Een voice-overtekst (ook in het Nederlands) vertelt over het boek, dat uit Potters Zweinstein-bibliotheek afkomstig is een reeks toverspreuken bevat ‘voor de nieuwe leerling’ – de speler.

Die heeft een Playstation Move-controller in zijn hand, die op scherm is veranderd in een toverstaf. Vervolgens helpt het boek je bij het gooien van vuurballen, het spuiten van water en het verplaatsen van driedimensionale kikkers, potten met ogen (huuuh!) en planten. Voor elke handeling is een Potter-spreuk beschikbaar, die geïntroduceerd wordt met een door Rowling geschreven achtergrondverhaaltje. Een verhaal dat niet zomaar droog wordt voorgelezen, maar wordt uitgespeeld in een kartonnen theatertje, dat – ploep! – uit je digitale Wonderbook naar boven schiet.

Book of Spells is een product van London Studio, dat voor Sony vaker games bouwde op basis van AR-technologie.

De Eye Pet kwam twee jaar terug op de markt en deed het goed bij kleine kinderen, vooral meisjes, die een knuffelaapje virtueel over hun huiskamervloer zagen rollen en zijn haar in de krul konden zetten. Goed gedaan, maar het geheel voelde wat gimmicky: het was meer speelgoed dan een spel, met als gevolg dat de speelduur afhing van de aandacht van het kind in kwestie.

Datzelfde euvel speelt op bij Book of Spells. De individuele onderdelen zijn goed geprogrammeerd. Bij de toverspreuk voor water schiet een straal water uit je toverstaf waarmee je ‘op je televisiescherm’ kunt spuiten: het effect is het uitzicht uit een autoraam in een wasstraat. Driehonderd procent effect bij kinderen, en de technologisch ingestelde volwassene geeft de bouwers een denkbeeldig applaus.

Helaas is ook hier het gaming-deel niet het sterkste. Voor een deel ligt dat aan de opbouw van het spel. Het ‘boek’ kent hoofdstukken, die telkens vier spreuken behandelen. Elke spreuk wordt op dezelfde manier geïntroduceerd: spreuk, beweging, achtergrondverhaaltje, stukje uitproberen. Die opbouw verveelt op den duur. Aan het eind van elk hoofdstuk komt iets veel interessanters: dan mag je de vier spreuken die je net hebt geleerd loslaten op een puzzel-level. Gameplay! Spelen met spreuken!

Het is in die puzzel-‘levels’ dat Book of Spells het sterkst is: daar mag je nadenken, combineren, slim zijn. Iets dat mist in de andere onderdelen, waarbij je voornamelijk bezig bent met het uitvoeren van opdrachtjes. Daar is niets mis mee, maar als de magie van de eerste ervaringen is uitgewerkt, wordt het wat vermoeiend om door te gaan. Nieuwe spreuk, nieuw verhaaltje, nieuw stukje uitproberen – Book of Spells voelt soms als een titel van je Havo-boekenlijst.

Dat neemt niet weg dat Wonderbook een veelbelovend product is. Voor volgend jaar zijn twee titels aangekondigd die met dezelfde technologie iets anders proberen. Walking With Dinosaurs is een samenwerking met de makers van de bekende eductatieve BBC-serie en laat de ‘speler’ dino’s ontdekken in een soort driedimensionale encyclopedie. En Diggs Nightcrawler is een detectivespel waarbij het Wonderbook een cartooneske boekenwereld oproept waarin een moord is gepleegd. Diggs is de detective die de boel op mag lossen, en de speler helpt hem door het Wonderbook te draaien en kantelen, op zoek naar aanwijzingen voor het mysterie.

Mijn gok: tegen de tijd dat je een digitale dino in je huiskamer kunt laten grazen of Diggs mag helpen, ligt Book of Spells onder een flinke laag stof.