Hundreds: doortellen tot perfectie

Het iOS-spel Hundreds is meer dan de som der delen. De balans tussen design, gameplay en bediening is griezelig goed.

Bewegende cirkels, en de ruimte ertussen. Cirkels met getallen erin die groter worden als je ze op het touchscreen van je iPad aanraakt, waarbij ook het getal wordt verhoogd. Staat het totaal aan getallen (in verschillende cirkels) op 100, dan is het level geklaard. Botst een vergrootte cirkel tegen een andere, dan ben je af en begint het level opnieuw.

HS01 Dat je met zo weinig spelregels (en vrijwel nul uitleg) een soepele game kunt bouwen, onderstreept de magie van het digitaal ontwerpen. De speler begint aan Hundreds, begrijpt intuïtief wat er aan de hand is en is voor hij het weet tientallen levels verder, waarbij de setting van ballen en getallen telkens ietsje verandert. Dan komen er een soort cirkelzagen in beeld die opgeblazen cirkels (met hoge getallen) lek prikken tot een bal met een nul erin. Of denk aan een soort ijsballen die je cirkels bevriezen, aan stippellijntjes die aan sommige cirkels een bepaald traject voorschrijven – eigenlijk is er elk level weer iets aan de hand dat een gemakkelijke oplossing in de weg zit.

HS02Wordt dat allemaal niet teveel? Vreemd genoeg: nee. Het scherm kan van boven tot onder gevuld zijn met cirkels (die jij bijna niet durft aan te raken omdat ze vlak naast anderen staan) maar het beeld blijft vanwege de uitgeklede vormgeving harmonieus en elegant. Sommige beelden zou je direct als Japans kunstwerk willen verkopen, zo minimalistisch is de presentatie en krachtig het beeld. Die beeldende kant versterkt de gameplay, die in al zijn eenvoud werkt als een tierelier, en die vrijwel elk level voor vermaak zorgt, zonder dat de puzzels te ingewikkeld worden – althans, de meesten.

Een derde sterk punt van Hundreds is de bediening. Touchscreen bestaat alweer een tijdje en is met veel succes door gamebouwers opgepikt. Maar zo soepel als bij dit spel is de bediening niet vaak: met de lichtste aanraking van een cirkel verschiet die van vorm en heb je de oplossing in de vingers. Dat voelt uitstekend en maakt van Hundreds (een spel gebouwd door mensen achter indie-hit Canabalt) een puzzelspel dat veel meer is dan de som der delen.

HS03